– Beredare är en ny roll i vår organisation och en av de roligaste sakerna med jobbet är att jag och de andra beredarna kan vara med och utforma rollen och hur ansvarsfördelningen ska se ut mellan oss, arbetsledare, mekaniker och ingenjörer.

När vi träffar Patrik har han jobbat som underhållsberedare i ett halvår. Innan dess var han förrådstekniker i fem år och då såg han behovet av att ha dedikerade beredare i organisationen.

– Det kunde ju vara så att en mekaniker kom in till mig i förrådet och bad om en reservdel som hade leveranstid tre veckor, men som han behövde ”till imorgon” för att kunna göra sitt jobb och han trodde att vi hade i lager. Jag kunde se att arbetsordern för jobbet skapades för tre veckor sedan, så det hade gått att få hem den i tid. Lite förenklat så går mitt nya jobb ut på att vi ska slippa sådana huvudvärkar.

Som beredare ser de till att utrustning som reservdelar och specialverktyg finns på plats i tid och att de som ska utföra jobbet har rätt utbildningar, såsom Heta arbeten eller Säkra lyft.

Lång planering för att jobben ska kunna gå fort

Med kraftvärmeverk som är i drift dygnet runt, året runt så kan varje stopp och försening kosta stora pengar. Patriks och beredar-kollegornas fokus ligger därför på så kallade stopp-jobb, alltså åtgärder som kräver att en anläggning stoppas. De flesta och största sådana arbeten samlas under årliga revisioner, där ibland flera hundra personer ska in för att göra mängder av olika åtgärder under ett par intensiva veckor, efter månader av planering.

– Just nu är det ganska intensivt på jobbet för att förbereda revisionen av KVV8 (det biobränsleeldade kraftvärmeverket i Värtan) om fyra månader. Men det känns bra, häromveckan stoppade vi Panna 6 i Högdalen och jag tror att de löste över 20 arbetsordrar på fyra dagar. Vi tjänar mycket på att vara ute i god tid.

Innan han kom till Stockholm Exergi jobbade Patrik som lagerarbetare på flera arbetsplatser i andra branscher. Det var en flytt till Stockholm som fick honom att leta nytt jobb.

– När jag såg jobbannonsen trodde jag att det skulle vara ungefär som mina tidigare jobb, att köra truck och sånt. Det ingick också i rollen, men jag märkte direkt att det var mycket mer än så – mer datorarbete och mer teknik.

Och rollbytet till beredare innebär ett ännu mycket tydligare fokus på teknik. Patrik har, till skillnad från de flesta han jobbar med, ingen teknisk utbildning överhuvudtaget.

– Jag är alltid ärlig om att jag inte kan allting och dubbelkollar med ansvarig ingenjör så att det blir rätt när jag inte har koll själv. Det handlar om samarbete och att vara nyfiken, och att ha självförtroendet när jag faktiskt vet. Det finns ju ingen som kan allt i vår verksamhet, hur länge man än har jobbat här.

Ögon och öron med säkerhetsfokus

En del av sin arbetstid ägnar Patrik åt sin andra roll, som skyddsombud utsett av den lokala fack-klubben SEKO. Det är en viktig roll för Stockholm Exergi, eftersom alla skyddsombud bidrar med fler ögon och öron för att hitta problem och föreslå förbättringar.

– Som skyddsombud är jag vald av en facklig organisation och ska företräda de anställdas intressen, inte arbetsgivarens. Men det är viktigt att arbetsgivaren ser oss som en resurs, det gör det lättare att rekrytera fler skyddsombud och att göra en positiv skillnad.

Han berättar att han bland annat är med i olika projektgrupper för att säkerställa att vi jobbar säkert i projekten och att han även sitter med i arbetsmiljögrupper där vi kontinuerligt går igenom identifierade problem, stora som små, och försöker hitta lösningar.

– Det kan handla om nästan vad som helst, från hög bullernivå i en del av en anläggning till att toaletter krånglar. När jag jobbade på Högdalenverket, där vi behandlar avfall och har väldigt mycket tung trafik, fick vi en del hål som behövde fixas så att ingen skulle trampa i dem och bryta benet av sig.

Några korta