Nya EU-direktiv för byggnader – det här behöver ni veta
Sade Abdi är affärsutvecklare och produktansvarig för solceller och laddinfrastruktur på Stockholm Exergi.
” EU:s direktiv om byggnaders energiprestanda (EPBD) skärper successivt kraven på både elbilsladdning och solceller. Vissa delar gäller redan i Sverige, andra ska införas i svensk lagstiftning. Här sammanfattar jag vad som gäller, när det gäller – och vad som är klokt att börja planera för. ”
Om du har fler frågor om lösningar för er, kontakta mig gärna: sade.abdi@stockholmexergi.se
Solceller
Beslut på EU-nivå (EPBD) – ska införas nationellt;
Nya offentliga och kommersiella byggnader: krav på solceller från 2026.
Nya bostadshus: krav på solceller från 2029.
Större renoveringar: kan omfattas när det är tekniskt, funktionellt och ekonomiskt möjligt att installera solceller (preciseringar kommer i svensk rätt).
Att tänka på – Solceller
Kartlägg fastighetsbeståndet och ta fram en solcellsstrategi/utrullningsplan
Planera i tid med en övergripande tidslinje kopplad till ny- eller ombyggnation
Prioritera byggnader som påverkas tidigt och där förutsättningarna för solceller är goda
Säkra beslut och budget så att genomförandet kan starta i rätt tid
Följ EPBD-direktivet och svensk införandelagstiftning
Tidslinje – Solceller
Från 2026: Nya offentliga och kommersiella byggnader över 250 m² ska ha solenergi 2027–2030: Kraven skärps stegvis och omfattar fler byggnadstyper (bl.a. befintliga byggnader vid större renoveringar från 2027), med successivt höjda nivåer över perioden
Byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha minst en laddningspunkt.
Nybyggnation och större renoveringar
Vid nybyggnad eller större renovering finns krav på laddinfrastruktur/förberedelser (exempelvis kanalisation/tomrör och plats i elcentral) så att fler laddpunkter kan installeras senare. Hur och när kraven träffar beror på byggnadstyp och projektets omfattning.
Att tänka på – Elbilsladdning
Kartlägg parkeringsplatserna (antal/typer) och vilka anläggningar som berörs först
Säkerställ att kravet som gäller från 1 jan 2025 är uppfyllt
Framtidssäkra och elektrifiera fler platser när arbetet ändå görs – ofta billigare och bättre än att bygga ut i efterhand
Säkra beslut och budget i förväg så att krav och lag uppfylls i tid
Håll er uppdaterade om kommande tolkningar och svensk införandelagstiftning
Tidslinje – Elbilsladdning
2025: Minst 1 laddpunkt i icke-bostadshus med >20 parkeringsplatser 2027: Skärpning: 1 laddpunkt per 10 p-platser eller förberedd laddinfrastruktur på ≥50 % av platserna