Under de tre kommande åren ska 9 000 undercentraler kopplas upp via smarta IoT (Internet of Things)-enheter och bidra till en ännu säkrare och jämnare leverans av värme med ökad komfort.

Stockholm Exergi arbetar för att bidra till att göra Stockholm till en hållbar stad och har som ambition att använda 100 procent förnybart eller återvunnet bränsle senast år 2030. För att lyckas med det arbetar Stockholm Exergi på flera fronter, bland annat genom att effektivisera effekt- och energianvändning med hjälp av modern teknik och digitala lösningar. Det leder till besparingar, ökad komfort och minskad miljöpåverkan.

För att genomföra en så stor infrastrukturuppgradering har Stockholm Exergi upphandlat ett nytt ramavtal med Telia för leverans av 9 000 smarta IoT-enheter.

– Vi kan med denna satsning hjälpa kunderna att bli effektivare vad gäller fastighetens effekt- och energianvändning. Det gör det också enklare att styra temperaturen i fastigheten med en jämnare inomhustemperatur som följd, berättar Stefan Patrikson, affärsutvecklingsdirektör på Stockholm Exergi.

När en IoT-enhet har installerats kan fastighetsägare i Stockholm få tillgång till digitala tjänster för smartare energioptimering och förvaltning, ett viktigt steg mot digitalisering av fastighetens energisystem. Med uppgraderingen kommer en fastighetsägare också att kunna hålla koll på hela fastighetsbeståndet digitalt. Det blir lättare att se behov och därmed lägga tid på de fastigheter där det verkligen behövs, och visst underhållsarbete kommer att kunna ersättas med digitala automatiserade lösningar.

– Stockholm är en av världens mest digitaliserade och hållbara huvudstäder där smarta fastigheter är en viktig del. Tillsammans med Stockholm Exergi gör vi nu Stockholm ännu lite smartare, grönare, och mer innovativt, säger Brendan Ives, chef för Division X på Telia.

Telia förbinder sig genom avtalet att leverera 9 000 IoT-enheter. IoT står för Internet of Things och Stockholm Exergi planerar att installera enheterna under de kommande tre åren.

– Vårt samarbete med Stockholm Exergi är ett viktigt steg mot smartare fastigheter och är ett konkret exempel på hur digitalisering kan effektivisera värme- och energiförbrukning och därmed bidra till hållbar samhällsutveckling, säger Charlotta Rehman, vice-vd för Telia Sverige & chef för Telias företagsaffär.

– Telia är en viktig partner för att åstadkomma detta och de kan leverera en stabil och kraftfull lösning av hög kvalitet. Det är ett samarbete där Telia och Stockholm Exergi tillsammans bidrar till en hållbar och energieffektiv stad med utgångspunkt från fastighetens energibehov, avslutar Stefan Patrikson.

 

Vad är Internet of Things? Den smarta staden kopplas ihop genom ”internet of things” som innebär att elektronik kan styras eller utbyta data över nätet.
Internet of Things, eller sakernas internet, är allt från vardagsföremål som hushållsapparater, kläder och accessoarer, men även maskiner, fordon och byggnader, med inbyggd elektronik och internetuppkoppling, vilket gör att de kan styras eller utbyta data över nätet.

 

 

 

 

 

 

Om Stockholm Exergi
Stockholm Exergi förser människor som bor och verkar i Stockholmsregionen med ett behagligt inomhusklimat. Stockholm Exergi är ett lokalt energibolag som producerar resurseffektiv fjärrvärme, fjärrkyla och el, och ägs till lika delar av Stockholms stad och Fortum. Tillsammans med stockholmarna har Stockholm Exergi bidragit till att Stockholm räknas som en av världens mest hållbara huvudstäder.

Om Telia
Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag.
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Senast uppdaterad

  • Anna Andersson
  • 2020-05-04

Kategorier