Genom programmet (video) får näringslivstoppar en uppdaterad syn på kompetens genom att lära känna människor som bevisat att det finns alternativa vägar till erfarenhet och kunskap.
-Det här programmet ger mig en mycket bredare bild av vad vi måste tänka på för att få en så bred rekryteringsbas som möjligt imorgon. I mötet med min mentor får jag också en djupare förståelse för hur det verkligen är att växa upp i vårt gemensamma samhälle idag. Det är oerhört lärorikt, säger Anders Egelrud, Vd på Fortum Värme som fått en ny mentor via Fryshuset Up & Coming Executive Program.
Grammis-nominerad mentor
Anders mentor heter Patricio Silva som även är känd under artistnamnet Pato Pooh. Han är en Grammis-nominerad artist och låtskrivare. Patricio driver skivbolaget Nblsound som har signat artisten Lamix som är Grammis-nominerad till årets låt med ”Hey Baby”. En låt som Patricio varit delaktig i, bland annat genom att skriva. Och konkurrensen på Grammis den 8 februari är hård med Zara Larsson och Avicii i startfältet
Dynamiskt möte
Patricio är nyfiken på Anders Egelrud som adept. Introduktionskvällen på Fryshuset gav mersmak och när vi når Patricio för en intervju befinner han sig på Campus för att prata med Anders.
-Det här är vårt första riktiga möte så jag vet inte vad jag kan förvänta mig. Men min uppgift till honom blir att lära känna någon som han normalt sett aldrig skulle komma i kontakt med på jobbet, säger Patricio.
Anders och Patricio verkar ha hittat varandra redan efter en kort stund på kontoret. Dynamiken och förväntningarna ligger i luften.
-Han verkar trevlig. Det här är spännande och det är intressant att höra om Anders bakgrund och vad han sysslat med, bland annat skidåkning. Efter det här mötet har jag mer kött på benen. Det skall bli roligt att lära känna honom, säger Patricio.
De positiva effekterna av mentorskapet har Anders redan fått uppleva både på jobbet och på hemmaplan.
-Det är bra musik hemma vid middagsbordet nu. Jag fick till och med mina barn att stanna kvar längre än vanligt vid middagsbordet när vi spelade hitlåtarna ”Säg till mig” och ”Hey Baby”, säger Anders med ett leende.
Populärt mentorprogram
Målsättningen med programmet är att ge fler människor möjlighet att göra karriär genom att luckra upp invanda urvalskriterier vid rekrytering på svensk arbetsmarknad. Det gäller både utbildning, erfarenheter och bakgrund.
-Vi upplever att det verkligen finns en vilja till förändring på svensk arbetsmarknad. Faktum är att vi har fler intresserade adepter än vi kan ta emot. Inte så konstigt med tanke på att streetsmart kompetens enligt mig är en av de viktigaste faktorerna för att nå framgång idag, säger Fatima Åsard, en av initiativtagarna till programmet på Fryshuset.
Ett varmare Stockholm
Mentorprogrammet omfattar nio högt uppsatta chefer från företag och organisationer som under ett år coachas av streetsmarta ledare. Projektet sker i samarbete mellan Fryshuset, MultiMind Bemanning och Beachfront Communications.
-Fortum Värme vill värma alla Stockholmare. I år har 30 av våra medarbetare utbildats till klasscoacher som träffar ungdomar på högstadieklasser runt om i Stockholms förorter. Dessutom kommer vi under 2018 ta emot så kallade Uppvärmningsjobbare hos oss. Under ett halvår får ungdomar som står långt ifrån arbetsmarknaden en chans prova sina vingar hos oss. På så vi kan vi lära oss av dagens ungdomar och de får en viktig rad på cv:t. Därför känns det extra viktigt att vi som bolag breddar vår syn ytterligare på framtidens kompetens och rekrytering, avslutar Anders Egelrud.