Hur ofta sker avbrott?

Väldigt sällan. I genomsnitt mindre än en timme per år för våra fjärrvärmekunder. Även om du skulle påverkas så märker du det oftast inte, eftersom det inte hinner börja bli svalt innan vi har hunnit koppla på värmen igen. Skönt, tycker vi.

Hur informerar ni om avbrott?

Idag aviserar vi avbrott och störningar i leverans, via e-post och SMS till avbrottsprenumeranterna som påverkas av avbrottet.  På Mina Sidor och avbrottswebben publicerar vi också all avbrottsinformation och information om störningar i leverans.
Vi skickar idag också brev samt aviserar i portarna, men av miljömässiga skäl vill vi avveckla den typen av kommunikation.  All information kommer då endast finnas tillgängligt digitalt. Därför måste du som vill fortsatt ha avbrottsinformation kontakta oss så vi kan addera rätt kontaktvägar för dig.

Vad ska jag tänka på vid ett avbrott?

Om du som näringsidkare eller boende i en BRF upplever problem med varmvattnet och/eller värmen i din lägenhet ska du alltid först kontakta din fastighetsägare eller fastighetsförvaltning.

Temperaturen i huset brukar inte påverkas märkbart vid ett kortare avbrott, men öppna inte dörrar och fönster i onödan om det är kallt ute.

Det som brukar märkas är att varmvattnet snabbt tar slut, så det går tyvärr inte att ta en varm dusch. När värmen kommit tillbaka igen kan du behöva låta vattnet flöda i tio minuter innan det blir varmt i kranen.

Kan jag använda disk- och tvättmaskin?

Idag har disk- och tvättmaskiner ofta ett eget uppvärmningssystem för vatten, så att de inte påverkas alls. Om du är osäker på vad som gäller för just dina maskiner, kontakta din leverantör eller läs din instruktionsbok.

Finns det något jag kan göra själv?

Vi har satt ihop några felsökningsscheman som du enkelt kan kika i själv. Tveka inte att kontakta oss om du är osäker på något.

Bostadsrätt och flerfamiljshus
Småhus och villa