Allmänna frågor

Även om vi globalt minskar våra utsläpp så räcker inte det, vi måste också ta bort koldioxid från atmosfären för att klara klimatmålen. Med vår planerade anläggning för koldioxidinfångning kommer Stockholm att bli en av de första städerna i världen att fånga in koldioxid i stor skala – samtidigt som vi förser Stockholmarna med fjärrvärme och kyla. Makalöst, va?

När vi på Stockholm Exergi producerar värme och el med rester från skogsindustrin är det samma koldioxid som träden samlat in från luften genom fotosyntesen, som avges vid förbränningen. Så när vi suger bort och lagrar den koldioxiden permanent skapas så kallade minusutsläpp. Minusutsläppen innebär att mängden koldioxid i atmosfären minskar och är därför ett betydelsefullt bidrag för att vi ska lyckas hejda den globala uppvärmningen.  

Den nya anläggningen kommer att ha kapacitet att fånga in 800 000 ton koldioxid varje år. Det är mer än de fossila utsläppen från Stockholms vägtrafik under ett helt år.

Projektets finansiering står på tre ben: EU-stöd, statligt stöd och intäkter från företag som köper koldioxidkrediter av oss (för att kompensera för sina koldioxidutsläpp). Alla delar behövs och marknadsintäkterna är på totalen större än stödet från EU och staten.

Koldioxidinfångning är ett eget affärsområde inom Stockholm Exergi som ska finansiera sig självt och bära sina egna kostnader.

I många verksamheter finns utsläpp som ur ett tekniskt och/eller ekonomiskt perspektiv inte är möjliga att undvika. Inom till exempel jordbruk och kemisk industri är det i praktiken omöjligt att nå noll. För att den här formen av verksamhet ska kunna nå noll behövs minusutsläpp. 

Anläggningen

Det första spadtaget till det som ska bli den nya anläggningen i Energihamnen, i Värtan, togs i juni 2025. Vi har under sommaren rivit cisterner i Energihamnen och börjat förarbetet inför att lägga grunden till vår nya anläggning. Vi kommer också att bygga en ny bro för ett stort rör, en ny kaj och förbereder nu hela området för byggnation.

  • Rörbro: I mitten av september börjar vi uppföra den ställning som ska bära röret som kommer att gå från Värtaverket, över Lidingövägen och till den kommande anläggningen. Rörbron kommer att vila på pelare som placeras längs Värtaverket vid Kolargatan och över till hamnområdet.
  • Först bygger vi två större fundament för rörbron. Arbetet sker under hösten och kan periodvis innebära ökad störning från bygget. Ett fundament placeras vid vändzonen på Kolargatan, ner mot Lidingövägen, och ett på andra sidan av Lidingövägen. Vi sätter pålar i marken för att skapa en stabil grund för dem. Pålning i mark sker inte hela tiden, utan endast under vissa dagar.
  • För att minska påverkan för närboende använder vi en metod där pålarna skruvas ner i marken. Denna teknik skiljer sig från det mer vanliga sättet att slå eller vibrera ner pålar och ger mindre luftburet buller. Vi kommer dessutom att sätta upp bullerdämpande skydd runt maskinerna för att ytterligare reducera ljudnivån.
  • Vi kommer även att sätta upp de mindre fundamenten för röret på Stockholm Exergis område längs Värtaverket invid Kolargatan och montera ställningen för röret. Förutom ljud innebär det en del byggtrafik. Arbetena är planerade att vara klara nästa sommar. 
  • Ny kaj: Från land och vatten börjar vi under hösten ombyggnationen av kajen (Kaj 503), vilket kan medföra buller. Miljöförvaltningen har givit godkännande att även arbeta dagtid helg mellan mitten av september och sista november för byggnation av kajen. Vi har installerat bullerdämpande åtgärder och ser över arbetssätt för att minska störning.
  • Grundläggning: Parallellt med detta fortsätter vi att förbereda området på hamnsidan för byggnation och grunden för anläggningen börjar att läggas.
  • Anläggningen är planerad att tas i drift i slutet av december 2028.

Vår målsättning är att minimera störningar för de som bor i närheten av anläggningen.

  • Gång- och cykelvägar har efter Trafikkontorets rekommendationer letts om för att arbetet ska kunna genomföras på ett säkert sätt. Detta medför att Norra Hamnvägen har stängts och att en temporär kombinerad cykel- och gångväg uppförts längs med Lidingövägen.
  • Bullernivåerna regleras noggrant genom vårt miljötillstånd, men som vid all byggverksamhet kan visst oväsen förekomma, genom byggaktiviteter och/eller transporter kring området.

Vi vill att anläggningen ska passa in i stadsbilden och bli en naturlig länk mellan södra Värtan och Norra Djurgårdsstaden.

  • Anläggningen är ritad av arkitektfirman Urban Design, som också har formgivit Värtaverket.
  • Fasaden består av både nya och återbrukade tegelstenar och hämtar inspiration från närliggande industribyggnader.
  • Byggnaden i tegel kommer att vara i samma höjd som ett normalt bostadskvarter.
  • Gatan framför anläggningen utvecklas dessutom till ett fint promenad- och cykelstråk.

Eftersom det är en byggarbetsplats så kommer det emellanåt att låta i och omkring hamnområdet i samband med bygget av anläggningen.

  • Vår ambition är att det ska störa så lite som möjligt, och vi gör vad vi kan för att minimera störningar för er som bor i närheten. Samtidigt går det såklart inte helt att undvika ljud när man bygger nytt.
  • Bullervillkor för både byggnation och löpande verksamhet regleras noggrant i vårt miljötillstånd och vi har installerat bullermätare på olika ställen för att kunna följa ljudnivåerna under byggtiden.
  • För att minska påverkan för närboende vid pålning så använder vi en metod där de pålar vi behöver använda skruvas ner i marken. Denna teknik skiljer sig från det mer vanliga sättet att slå eller vibrera ner pålar och ger mindre buller. Vi sätter dessutom upp bullerdämpande skydd runt maskinerna för att ytterligare reducera ljudnivån.

Vissa bullerkällor kommer finnas i den nya anläggningen, men dessa kommer huvudsakligen att vara placerade inuti byggnader, och kommer inte att vara märkbara för de närboende.

Transporten av koldioxid kommer innebära en ökad fartygstrafik med ungefär 1-2 fartyg per vecka. Det handlar bara en liten ökning jämfört med det totala antalet fartyg som rör sig i Energihamnen idag. Då transport av koldioxid kommer genomföras med nybyggda fartyg så förväntas lägre ljudnivåer jämfört skeppen som trafikerar hamnen idag. Fartygen kommer till exempel inte behöva ha några motorer i gång medan de ligger i hamn och lastas med koldioxid, vilket kommer minska ljudbilden.

Nej, Beccs är ett extra reningssteg för rökgaserna och tillför inga nya luktkällor.

Nej, anläggningen innebär ingen fara för närboende och det finns ingen anledning till oro. Vårt miljötillstånd är mycket strikt och kräver omfattande analyser och riskbedömningar, allt för att säkerställa en trygg verksamhet. Vi uppfyller alla krav som ställs och arbetar kontinuerligt för att minimera eventuella risker.

Gång- och cykelvägar har efter Trafikkontorets rekommendationer letts om för att arbetet ska kunna genomföras på ett säkert sätt. Detta medför att Norra Hamnvägen har stängts och att en temporär kombinerad cykel- och gångväg uppförts längs med Lidingövägen.

Transport

Efter förvätskning mellanlagras den i Energihamnen i avvaktan på att lastas på fartyg eller tåg och transporteras till permanent lagring. Permanent lagring kan ske djupt under havsbotten i områden med de geologiska förutsättningar som krävs, som i Nordsjön utanför Norge.

Anläggningen kommer att byggas i anslutning till vårt befintliga biokraftvärmeverk i Värtan, i centrala Stockholm. Den infångade koldioxiden kommer att transporteras med båt till Northern Lights anläggning utanför Bergen i Norge, där den kommer att lagras permanent i berggrunden, 2000 meter under havsbottnen.

Ja. Lagringsplatserna bevakas under lång tid för att säkerställa att koldioxiden stabiliseras. Sammantaget är lagringen väldigt säker och mer än 99% procent av koldioxiden bedöms vara kvar i berggrunden efter 1000 år.